Caesari salat

Mõtisklesin tükk aega, kas peaks seda oma lemmiksalatiks nimetama. Võib-olla tõesti. Sest ma üldiselt väga sageli toidu suhtes tundeliseks ei muutu, aga taldrikutäis t õ e l i s t Caesari salatit võib ausalt peaaegu et härdaks muuta :D. Kusjuures tulemust teadmata neid koostisosi eraldi vaadates ei oskaks sest salatist küll eriti midagi arvata. Kehitaks õlgu ja läheks võtaks sibulasupi, näiteks. Lugu Itaalia päritolu kokast Caesar Cardinist, kes 1924. aastal poolkogemata selle salati leiutamiseni jõudis, on ilmselt juba kõigile teada, sellepärast üle kordama ei hakka.

Caesari salat

Paraku on see üks neid roogi, mida tuleb alati ise valmistada, sest Eesti toidukohad harrastavad selles suhtes massiliselt pseudoloomingulist lähenemist. Pärast kohutavat kogemust ühes Tartu kesklinna söögikohas ei ole ma Caesari salatit enam kuskil tellida julgenud. Kusjuures, ma kinnitan teile, mul on viljakas kujutlusvõime, aga tollest salatist ei suutnud ka kõige elavama fantaasia korral tuvastada 1) rooma salatit, 2) krutoone, 3) parmesani. Caesari salat, I beg your pardon?! Hiina kapsa, jääsalati, praekana ja Eesti juustu kombinatsioon ei pruugi muidugi ilmtingimata just midagi õõvastavat tähendada, aga nimetatagu see siis ka heaga näiteks kanasalatiks, olemaks kindel, et täpselt selle, mille tellite, ka saate.

Kui just soovida toekamat tulemust, siis luban (pika hambaga siiski ;)) lisada kana või suitsulõhet, aga ma kinnitan teile, et täidab kõhtu ka niisama. Kastme osas on varieerimisvõimalusi. Kas lisada juust kastmesse või mitte (mina lisan, sest nii jaotub see ühtlasemalt, aga ekstrakogus ikka tavaliselt salati peale ka), kas kasutada anšoovist või mitte, mina ei kasuta – aga kui, siis ikka päris anšoovist, mitte seda “anšoovist vürtsikilust” (mille taustast ma muidugi aru saan, aga minu arvates on siit ainult üks samm terminini ‘hapukurk suvikõrvitsast’ või mõne muu analoogini. Sest kui mõningatel andmetel on anšoovis nahata kilu, siis sama hästi võiks kooritud suvikõrvits olla kurk…etc).

Muusika: Led Zeppelin “All My Love”

Caesari salat (neljale)
(allikas: Nami-nami)

2 rooma salati pead

Krutoonid:
8 viilu ciabattat vms nisuleiba
1 küüslauguküüs
3-4 sl oliiviõli

Salatikaste:
2 sl majoneesi (või 1 munakollane)
1 tl Dijoni sinepit
1 sl sidrunimahla
1 küüslauguküüs
1 tl Worcesteri kastet
4-5 sl külmpressitud oliiviõli
soola

35 g parmesani juustu
musta pipart

Eemalda salatipeadelt katkised lehed ning kui vaja, pese salatilehed puhtaks (sel juhul kuivata hoolikalt, sest salatilehed peaks olema kuivad). Rebi salatilehed meelepärasteks tükkideks.
Krutoonide jaoks lõika ciabatta viiludeks ja lõika või rebi tükkideks. Nirista peale oliiviõli ja hakitud küüslauk ning sega läbi. Küpseta 200-kraadises ahjus krõbedaks ning lase jahtuda.
Salatikastme jaoks haki küüslauk hästi peeneks või purusta uhmris. Lisa majonees või munarebu, Dijoni sinep, sidrunimahl ja Worchesteri kaste ning vispelda ühtlaseks. Nirista vähehaaval juurde oliiviõli, kastet vispliga segades. Maitsesta soola ja musta pipraga. Riivi parmesan ning sega kastme hulka. Kalla kaste salatilehtedele ja sega läbi. Serveerimisel lisa krutoonid, puista peale veel riivitud parmesani ning jahvata veskist pipart.

Caesari salat

8 responses to “Caesari salat

  1. nugaetulliae

    Väga hea postitus. Umbes aasta tagasi käisin Tartu toidukohtades pakutavaid Caesari salateid testimas. Kui ühes lugupeetavas kohas sain järjekordse kausitäie Hiina kapsast lõhelõiguga, siis sai minu mõõt täis. Hiina kapsaga olin juba harjunud, kuid kastme puudumine oli löök alla poole vööd.

  2. Caesari salat on minu lemmik ka ja sama siin, et pole Tartu linnas õiget salatit saanud. Rooma salatiga Caesarit sõin Vilde Veinikeldris, aga kaste oli täitsa mööda – maitses nagu hapukoorekaste. Väidetavalt on Vilde ainuke, kes Rooma salatit kasutab. Ma ei tea muidugi, kui õige väide see on 🙂

  3. Eile just valmistasin peaaegu-täpselt samasuguse kastme! Kusjuures õli ei lisanudki, ainult Helmannsi majonees (tõsi, üsna paks sai teine). Aga tegin sellega hoopistükis kanavrappi, mis maitseski nagu rullikeeratud Caesar. Hea mugav tööle või parki kaasa võtta:)

  4. Mulle väga Caesari salat meeldib ja siin Inglismaal olen ikka väga häid saanud, kuigi meil siin on alati kana ka sees. Ilma vist ei tahakski, aga kastme proovin ära küll 🙂

  5. Nugaetulliae – just-just, mul oli umbes sama tunne, et nüüd aitab, enam ei telli kuskil seda salatit, sest niikuinii on selge, et seda mida peaksid, ei saa.
    Koopatibi – minu meelest on ka vist Vilde ainus, kus vähemalt salat õige, aga kas seda ka aasta ringi, on kontrollimata.
    Merit – rullikeeratud Caesar on ka päris hea mõte, peaks proovima 🙂
    Kaide – proovi ilma kanata ka 🙂

  6. Avaldan kiitust ja tänu “oliiviõli” õigekirja eest. 🙂

  7. Mina olen ühes pealinna (nüüdseks hingusele läinud söögikohas) saanud “Caesari salatit kanaga”, kus taldrikul oli kuhjake lutserniidandeid, grillitud kanafilee, krõbe peekoniriba ja külm kaste. Õnneks ettekandja hoiatas, et “see on veidi erinev klassikalisest” 😀 😀 😀 Väga hea salat oli, aga kas tõesti oleks lihtsalt “kanasalat xxx moodi” kehvemini müünud?!

  8. Ma rulli päris ei keeranud, aga võtsin röstisin pannil oliiviõlis mitmevilja kukleid ja hõõrusin küüslauguga. Seejärel pistsin vahele salati, kastme ja juustuviilakad. Imehea variant caesarist 🙂 Kindlasti sama hea kui salatina ja rullina 😉

Kommenteeri

