Seemned

Olen viimase nädala jooksul üritanud kuus korda kirjutama hakata. Tühjagi. Tavaliselt on sellest küll, kui tükk aega paberiga tõtt vahtida ning mitte anda alla kiusatusele kobida midagi kasulikku tegema. Varem või hiljem katkeb ka mõnel sõnal või fraasil kannatus ning ta pistab pea nurga tagant välja. Edasi on juba lihtne.
Aga kui see pinge, mis sind parajasti mentaalselt nihelema sunnib, on sõnadest sügavamal, siis sellest ei piisa. Sõnades oleks kõike ikka kuidagi liiga vähe. Või liiga palju. Või kõlaks see valesti. Või võetaks kõike sõna-sõnalt ja surmtõsiselt ja pärast kuluta veel energiat seletamisele.

Kõik “Gaudeamused” on selleks aastaks jälle lauldud, aga puhkuse jaoks on minusugustele ette nähtud mõlemast otsast piiritletud kindel ajapragu vastuvõtu ja doktorantide atesteerimise vahel.
Sel aastal pidasin kuidagi ebaharilikult kaua vastu, aga siis sai jaks ette hoiatamata otsa.
Pea nüüd kuidagi vastu veel need poolteist nädalat, eideke. Ehkki kui ma vaatan seda neetud nimekirja, siis mulle tundub, et selle pikkuse ja minu hetkevõimekuse vahel valitseb… eee… mõningane ebakõla.
Ma täpselt ei saa aru, kas tegemist on igal pool juurde tulnud või ma lihtsalt ise ei jaksa enam samamoodi nagu varem. Tõenäoliselt mõlemat. Ma pole selle (õppe)aasta jooksul mugavustsooni näinudki ja kuigi ma ei kurda, siis energiat sööb see ikkagi.

Aga tuleb puhkus ja värki, ühtegi metsamarja ilmselt ei ole, sest öökülm võttis õied kaasa, nii et siis on aega niisama istuda ja läbi lugeda kõik vahepeal kokku tassitud raamatud ja eriti mitte jaotada ühtegi piiska energiat teistele inimestele, sest sealt ju vastu midagi ei tule. Mida ma just ütlesin surmtõsiselt võtmise kohta? Aga. Tähendab.
Ma ei tee midagi ühegi inimese jaoks sellepärast, et loodaksin just temalt midagi vastu saada, vastupidi, see on kohutavalt tüütu, kui näiteks teed midagi kellegi rõõmustamiseks ning tema, tundes end otsekohe võlgu olevat, tormab mingit vastužesti või -kingitust osutama. No jeerum küll, ega ma siis sellepärast, mulle lihtsalt meeldib, kui mul tuleb mõni mõte teha midagi, mis võiks kellegi jaoks tore olla (ja kui ei tule, siis ma ei tee, ka sel juhul mitte, kui parajasti juhtub olema mingi üldrahvalik sündmus, mille puhul justkui oleks kohustus).
Lihtsalt seda pean silmas, et elu tervikuna võiks selles osas enam-vähem tasakaalus olla. Nagu eelmisel nädalal kolleegiga sel teemal vesteldes sõnastasime – et mõningad muud elus ette tulevad tüütused tasandab väga hästi ära näiteks rõõm selle üle, et linnuke laulab või siil tatsab aias, aga kui annad endast suure osa teistele inimestele, sest selles su töö mingis mõttes seisnebki, siis ainult linnulauluga oma tassi päris ära ei täida ning keegi teine võiks ju sinna ka mõnikord midagi juurde valada. Aga tõenäoliselt selleks peab paremaks inimeseks hakkama või midagi.
Pealegi, nii üleüldiselt – inimesed alahindavad väikesi tegusid ja ülehindavad suuri žeste.

Olen hakanud üha enam ärrituma inimeste peale, kelle käitumisest tundub läbi kumavat eeldus, et keegi teine peale nende ei suuda mitte ühelegi kuitahes elementaarsele asjale mõelda. Ütlen ‘tundub’, sest tõenäoliselt seal taga seda siiski ei ole, on üksnes siiras soov kaasa aidata või sama siiras omakasu, aga sellegipoolest, mingis määratlematus kohas on piir, kus konstruktiivne ja abivalmis kaasa mõtlemine või nõu andmine läheb üle tüütuks ja teisi pisendavaks oma nina kõikjale toppimiseks.

Las ma mõtlen järele, mis mulle veel kõvasti närvidele käima on hakanud… elektritõukerattad näiteks.
Pseudoinnovatsiooni ehe näide, mis sarnaselt AI-ga peamiselt võimendab inimlikku lollust – mille muuga võiks seletada asjaolu, et mõtlemisvõime tundub inimesi täielikult hülgavat, nii et täpselt sinna, kus sõit lõpeb, see ratas tihtipeale ka jääb, keset teed, risti kõnniteega, blokeerimas korraga mitut rattaringluse dokki, vahet pole.
Ühtlasi üritasin – võimalik, et isegi tulemuslikult – võidelda nende parkimise vastu kesklinna ühes suht käidavas kohas. Et see on juhtumisi ka minu kabineti akna all, ei puutu asjasse, ma lihtsalt ei arva, et see avalikku linnaruumi risustav vanaraud peaks igal pool vedelema (miks mitte siis raekoja ees, seal on ruumi ju küll), isegi kui ta mind otseselt ei sega (erinevalt Mõisniku tänava elanikest, kel on ikkagi tõsine probleem, khm – matsid tuiavad ringi, hoolitsevad vastikute lehmade eest, meri kohiseb, lambad määgivad, ma ei saa magada!)

Heakene küll, ma seda nimekirja pikemaks siiski ei hakka ajama, sest üldiselt ma üritan hoiduda pikalt ja põhjalikult kõigest ärritavast rääkimisest, et siis toredatest asjadest umbes muuseas üle libiseda.
Sest koerad, siilid, jalgrattad, ajuti mõistagi ka inimesed, taimed, toit, raamatud, jumalteabmisveel annavad ikka põhjust rõõmustamiseks loomulikult.
Ja igatahes väärib ära märkimist, et eile – juba kaks aastat ja peaaegu seitse tuhat eurot hiljem – sai see väga lühike pikk, aga see-eest kole lugu lõpu. Mul on nüüd jälle hammas. Ja põhjust naeratamiseks.

Ja muuseas, see blogi siin sai vahepeal viieteistkümneaastaseks. Sünnipäevaks saadakse kingitusi.
Ma tahaksin, et inimesed kingiksid mulle mõtteid. Küsimusi, mida nad on tahtnud, aga pole julgenud, osanud või jõudnud esitada. Või vastuseid, mille jaoks pole õigeid küsimusi kõlanud. Soovilugusid võib ka loomulikult küsida.
Need kõik on seemned järgmiseks viieteistkümneks.

16 responses to “Seemned

  1. Plju õnne blogile ja Sulle jaksu ja rohkem linnukesi ning siile 🙂 🙂

    Liked by 1 person

  2. Palju õnne sünnipäevalapsele. Head sõnaseadmist on meeldiv lugeda, tunda ja ära tunda.

    Liked by 1 person

  3. väga väga naine

    Esitan ebasikreetse küsimuse: kas sa veel loodad, et elu võtab mingid traditsioonilised heaolemise-kujud, või on see möödas? Ja kui möödas, siis kui kaua nad õieti lootused olid?

    Meeldib

    • väga väga naine

      ebaDiskreetse*

      Meeldib

    • väga väga naine

      need lootused õieti*
      Mu pea valutab, vabandust.

      Meeldib

    • Hea küsimus! Olen selle üle mõelnud, aga vastanud mingil poolalateadlikul sõnastamiseelsel viisil, nii et nüüd on põhjust püüda sõnastada.
      Tähendab, mitmeid traditsioonilisi hea-elu-olemise indikaatoreid ma ei ole üldse ihaldusväärseks pidanud. Ja mul ei ole tegelikult kunagi ka olnud kindlaid kujutlusi selle kohta, mis mu elus mingiks ajaks olema peaks või olla võiks. Mingid kujutluspildid või suunad muidugi ja pigem võiks vist öelda, et elu on läinud teises suunas, aga ma ei tunne seepärast pettumust ega kahetsust.
      Samas, mingites aspektides, olles üht-teist kogenud nii heas kui halvas mõttes, ma tõesti enam ei looda midagi. Aga see ei ole midagi meeleheitlikku, pigem tõdemus, et nii on ja et enda jaoks rahulduspakkuvalt on vabalt võimalik elada ka nii.
      Nii et kõige üldisemas mõttes olen ma siiski pigem lootusrikas.

      Meeldib

  4. Mul on küsimus, pisut ehk vvn’i omaga ühte väravasse.
    Kui sulle pakutakse enda iseloomustamiseks kahte varianti:
    a) pigem habras ja b) pigem tugev, siis kumma sa valid?
    („Kord nii, kord naa“ jms vastused ei lähe arvesse =))
    Kui soovid, võin hiljem selgitada, kumba mina sinu kohta su sünnipäevalisest blogi põhjal pakuksin, ja miks.

    Meeldib

    • p.s. Kirjutan kahe käega alla su tõdemusele, et AI peamiselt võimendab inimlikku lollust.

      Meeldib

    • Teine hea küsimus!
      Siin ma ei mõtle üldse – pigem tugev. Kohe ei hakka põhjendama, ootan huviga, kas see erineb sinu muljest.

      Meeldib

      • Mul sama mulje – pigem tugev.
        Ja põhjendus ka. Mul nimelt on säärane teooria, et inimesi, kes loomuldasa, sügaval sisimas, haprad on, võib, kui nad eluga toime tulevad, tugevateks pidada. Teisisõnu, tundlikud natuurid on tihtipeale tegelikult tugevamad, kui need, keda ollakse harjunud tugevateks nimetama.
        Mulle tundub, et sul kulub elamiseks üksjagu jõudu ja energiat, kuna sa näed ja tunnetad pooltoone. Ja veerandtoone. Sinu jaoks on elu tohutult mitmekihilisem kui nende jaoks, kes nüansse sedavõrd ei märka, mistap sul on sellest (elust siis) tükk maad raskem läbi murda. Aga sa murrad lippude lehvides, mis tähendab, et oled tugev.

        Ma ei tea, kuivõrd selgelt suutsin oma mõtet kirja panna – vääritimõistmise ennetamiseks lisan, et ülalolev jutt on kompliment =)

        Meeldib

        • Nõus 🙂 Väga hästi tabatud ja kokku võetud.
          Sama loogika, mille alusel minu meelest on tõeliselt tugevad inimesed need, kes lisaks tugevusele julgevad ka õrnad ja haavatavad olla. See on üks teema, millest ma olen pikemalt kirjutada tahtnud, ehk ka jõuan millalgi selleni.

          Eks ma enda kohta olen aeg-ajalt mõelnud, et kas ma annaks selle varjundite tajumise võime ära, et oleks lihtsam ja alati jõudnud järeldusele, et ei, ei annaks. See on ka üks põhjus, miks mulle meeldib palju rohkem olla 40+ kui 20+, ma ei ürita enam saada kellekski teiseks, vaid pigem leida võimalusi, kuidas iseendana hea oleks.

          Meeldib

  5. Palju õnne ja et neid blogimisehetki ikka jätkuks :)!
    Mis on olnud kõige armsam, parem ja ilusam asi, mis sinuga on 2023. aastal juhtunud? Mida sa igatsed, et sel aastal võiks veel juhtuda?

    Meeldib

    • Kõige rohkem igatsen, et see kõige armsam, parem ja ilusam asi oleks sel aastal veel ees 🙂

      Aga siiani tuleb mul kohe meelde kaks seika, mis tükiks ajaks rõõmsaks tegid. Üks: läksin aeda siilide jaoks vett ja krõbinaid panema, mul on selleks kast, kuhu siil saab sisse minna (et kassid ja hakid ligi ei pääseks). Tegin kasti pealt lahti ja – siil magab kastis, käpakesed nunnusti lõua all. Poole tunni pärast sai uni otsa ja siil suundus toiduotsingutele.

      Teine seik, mis ühtlasi näitab seda, kuidas väikesi asju ei maksa alahinnata ja teiseks paneb mõtisklema, et mida see üldse ütleb (minu enda ja teiste inmeste kohta), kui lihtne viisakus jääb päevadeks meelde: jooksin palava ilmaga mööda metsavaheteed, kui must sõitis mööda metsaveoauto, hästi aeglaselt ja ettevaatlikult, kilomeeter hiljem jõudsin sellele järele, kui autojuht midagi seal asjatas ja puude peale tõstmiseks valmistus. Tervitas, küsis, et ega ta mind väga ära ei tolmutanud ja oli väga rõõmus, kui ma ütlesin, et ei olnud hullu midagi.

      Meeldib

  6. Ikka blogiõnne ja lobedat sulge ka edaspidiseks! Mina ootan siit leida postitusi, ikka samas stiilis ja vormis. See on kuidagi teraapiline.

    Meeldib

Kommenteeri